کتابی که حضرت آقا مطالعه آن را در زمان فعلی مغتنم شمردند
نیکان
http://www.uplooder.net/img/image/92/49dc870c22b46e7734f68c2237f4794d/_______1.jpg

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در اجتماع پر شکوه دهها هزار نفر از فرماندهان بسیج در شرح برخی ریشه​های تاریخی در کشور امریکا و رفتارهای نژادپرستانه در این کشور، مطالعه کتاب «ریشه​ها» را در زمان فعلی مغتنم شمردند.

کتاب «ریشه ها» نوشته الکس هیلی ، با عنوان فرعی «حماسه یک خانواده آمریکایی» است که در آن نویسنده زندگی خانواده و نیاکانش را به تصویر می‌کشد. محور داستان ، وضعیت نابسامان آمریکاییان آفریقایی‌تبار و بیان رنج‌ها و کاستی‌های زندگی آنها در دوران برده‌داری و پس از آن است. داستان این کتاب باعث شد که مهاجران آمریکا به ویژه سیاهان درصدد شناختن نیاکان خود برآیند و به ریشه خود توجه کنند.  این کتاب خواندنی جایزه پولیتزر را نیز برای نویسنده​اش به ارمغان آورده است.

@‌

داستان این اثر نیمه‌مستند که به شکل رمان نوشته شده و بیانی واقع‌گرایانه دارد، با زایش قهرمان اصلی داستان کونتا کینته (نیای هفتم نویسنده کتاب)، در دهکده‌ای مسلمان و در شرق قاره آفریقا آغاز می‌شود. او با فرهنگ سنتی رشد می‌کند و زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای را به همراه خانواده و قبیله‌اش می‌گذراند. اما تراژدی از جایی آغاز می‌شود که بازرگانان برده، او را غافلگیر کرده و می‌ربایند. او به همراه عده‌ای دیگر در بدترین وضع با کشتی‌های تجارت برده به آمریکا برده می‌شود و به فروش می‌رسد. کونتا کینته در آمریکا متحمل رنج‌های بسیاری می‌شود. او که تا پیش از این آزاد و شرافتمندانه زندگی کرده است، باید صبح تا شام عرق بریزد و کار کند و ناظر تصاحب دست‌رنجش به دست دیگران باشد. او در آغاز زبان انگلیسی نمی‌داند و به سایر بردگان سیاه، با نظر تحقیر روبرو می‌شود و از اینرو همه از او کناره می‌گیرند. او که مسلمانی باورمند و مقید است، عقیده دارد که این بردگان از اصل و ریشه خویش فاصله گرفته و سرسپرده سفیدپوستان شده‌اند، اما به تدریج زبان انگلیسی را می‌آموزد و درمی‌یابد که اینان هرگز در آفریقا نبوده‌اند و برده زاده شده‌اند...

داستان از دیدگاه تاریخی، بیانگر رویداد جنگ‌های استقلال و تأسیس ایالات متحده آمریکا، شورش‌های بردگان، جنگ داخلی و لغو برده‌داری است. آلکس هیلی در بخش‌های پایانی کتاب، به شرح حال مختصری از خویشتن می‌پردازد، از چگونگی دستیابی‌اش به شرح حال قهرمانان داستان سخن می‌گوید و از انگیزه‌هایش برای نوشتن زندگی‌نامه خانواده و نیاکانش پرده برمی‌دارد.

«ریشه​ها» در ایران با ترجمه علیرضا فرهمند و از سوی شرکت سهامی کتاب‌های جیبی وابسته به انتشارات امیرکبیر منتشر و تا کنون چند بار تجدید چاپ شده است. انتشارات بدرقه جاویدان نیز این کتاب را در سال 1387 با ترجمه م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی‌ ک‍رب‍اس‍ی‌، ح‍س‍ن‌ م‍روی‌ روانه بازار نشر شده است.


بد نیست بدانیم که آلکس هیلی نویسنده کتاب مشهور و جهانی «مالکوم ایکس» رهبر مسلمانان امریکا نیز هست؛ ضمن اینکه استن مارگولایز، کارگردان آمریکایی بر اساس متن داستان کتاب «ریشه​ها»، سریالی را کارگردانی کرد که در ژانویه ۱۹۷۷ در شبکه ای.بی.سی (ABC) آمریکا به نمایش درآمد.


الکس هیلی نویسندگی را با ارتباط معنادار ذوق و قریحه اش با واقعیاتی که پیرامونش می گذشت تجربه کرد و برای همین به دیگران می گوید بین نوشتن و نویسنده بودن تفاوت بسیار است، او می گوید: «جوان های بسیاری به من مراجعه می کنند و می خواهند نویسنده باشند. من هم ضمن تشویق آنها و بیان گوشه ای از زندگی سخت دوران نویسندگی به آنان می گویم، ببینید! بین نوشتن و نویسنده بودن فرق بسیار است. شما باید بخواهید که بنویسید و نه اینکه بخواهید فقط نویسنده باشید...»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: