فرمول محاسبه وزن مطلوب بر اساس قد
نیکان
شنبه 26 فروردين 1396برچسب:نیکان, :: 23:56 ::  نويسنده : علی یگانه
محاسبه وزن ایده آل روش های متفاوتی دارد.یکی از ساده ترین و مؤثرترین روش ها،استفاده از "شاخص توده بدنی" یا BMI است.BMI در واقع رابطه بين قد و وزن را نشان می دهد و يكی از دقيق ترين معيارهای علمی است و البته برای تشخيص اضافه وزن بزرگسالان مناسب است و برای كودكان كارآيی صحيحی ندارد.

BMI از اصطلاحات معروف علم تغذیه است و بدین صورت محاسبه می شود که وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قدتان بر حسب متر تقسیم می کنید.عددی که بدست می آیدBMI نام دارد.

درصورتی کهBMI محاسبه شده :

کمتر از 19 باشد،کمبود وزن دارید و لاغر هستید.

بین 19 تا 25 باشد،وزن طبیعی دارید و در محدوده سلامت وزنی هستید. 

بین 25 تا 30 باشد،اضافه وزن دارید.

بیش از 30 باشد،چاق هستید.

به عنوان مثال كسی كه قد او مثلا 160 سانتی متر است،بر حسب متر قد او می شود: 1/6 متر.

1/6 را در خودش ضرب كنيد تا مجذور آن به دست آيد كه می شود: 2/56 . حالا وزن خود را كه مثلا 70 كيلوگرم باشد تقسيم بر 2/56 نماييد. عدد حاصل می شود: 27/34  كه BMI شما است و معلوم می شود كه اضافه وزن داريد.

وزن ایده آل به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آنها سن می باشد.با افزایش سن،به طور طبیعی میزان چربی ذخیره ای بدن بالا می رود و BMI افزایش می یابد.

از این رو با استفاده از جدول سن ،BMI مناسب گروه سنی خود را بیابید.

BMI گروه سنی
22 24-19
23 34-25
24 44-35
25 54-45
26 64-55
27 65 به بالا

 سپس با استفاده از فرمول BMI، وزن ایده آل خود را بیابید.شما BMI مناسب سن خود را می دانید،قدتان را نیز می دانید.پس در فرمول زیر قرار دهید:

مجذور قد(بر حسب متر) ضربدر BMI =وزن ایده آل(بر حسب کیلوگرم) 

* نکته:

درصورتی که قدتان را به طور دقیق نمی دانید،به دیوار تکیه دهید به نحوی که باسن،کتف و پس سرتان بر دیوار مماس باشد و از فردی دیگر بخواهید بوسیله خط کش که به صورت افقی روی سرتان قرار داده علامتی روی ديوار بگذارد.(خودتان هم می توانيد اين كار را انجام دهيد). از زمين تا آن علامت را با سانتی متر اندازه بگيريد.

روش دوم:

وزن مطلوب برای آقايان:

قد خود را بر حسب سانتی متر منهای 100 نماييد. عدد حاصل را «الف» بناميد. 10 درصد «الف» را محاسبه كنيد و عدد حاصل را «ب» بناميد. «الف» را منهای «ب» كنيد. عدد حاصل وزن مطلوب شماست كه می توانيد آن را بعلاوه يا منهای 2 نماييد.

وزن مطلوب برای خانم ها:

قد خود را بر حسب سانتی متر منهای 100 نماييد و عدد حاصل را «الف» بناميد. 15 درصد «الف» را محاسبه كنيد و آن را «ب» بناميد. «الف» را منهای«ب» كنيد. عدد حاصل وزن مطلوب شماست كه می توانيد آن را بعلاوه يا منهای 2 نماييد.

 

منبع:tebyan.net

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: