اختصاصی/ روایات آخرالزمان از امام رضا(ع) / خالی نبودن زمین از حجت الهی
نیکان

ها:اختصاصی, روایات آخرالزمانی, امام رضا, حجت الهی, غیبت نعمانی

محمّد بن فضيل از امام رضا عليه السّلام نقل ميكند گويد: بآن حضرت عرض كردم: آيا زمين بى‏امام باقى ميماند؟ فرمود: نه، از ابى عبد اللَّه عليه السّلام بما روايت رسيده‏ است كه زمين بى‏امام باقى نمى‏ماند مگر آنكه خداوند بر اهل زمين خشم كند يا فرموده باشد:- بر بندگان خشم كند- فرمود: باقى نمى‏ماند [زمين بدون امام و اگر باقى بماند] فرو ميرود.

 

محمّد بن يعقوب از حسين بن محمّد و او از معلىّ بن محمّد و او از وشّاء كه گفت):
از امام رضا عليه السّلام پرسيدم: آيا زمين بى‏امام ميماند؟ فرمود: نه، عرض كردم: بما روايت رسيده است كه آن بدون امام نمى‏ماند مگر آنكه خداى عزّ و جلّ بر بندگانش خشم كند؟ فرمود: نمى‏ماند و هنگامى كه بى‏امام باشد فرو ميرود.
 [مترجم گويد: موضوع فرو رفتن زمين هنگامى كه بدون امام باشد باين نحو توجيه شده است كه چون خداوند آدمى را مختار و مكلّف آفريده است و لازمه تكليف آنست كه حجّت بر مردم تمام باشد و تماميّت حجّت با قرآن بتنهائى صورت نپذيرد زيرا مضامينش متحمّل معانى متعدّد بوده و وجوه مختلفه‏اى دارد، بلكه ميبايد قرآن بعترت پيوندد تا حجّت كامل بر مردم باشد چنانچه در روايت رسول خدا است‏
لن يفترقا حتى يردا على الحوض‏
يعنى قرآن و عترت هرگز از يك ديگر جدا نشوند تا آنكه در كنار حوض بر من وارد شوند. بنا بر اين اگر فرض شود كه روزى حجّت‏ از ميان مردم برداشته شود معنايش برداشتن تكليف از مردم است و معناى برداشته شدن تكليف آنست كه خداوند انقراض نسل بشر را اراده كرده است و اين توجيه گرچه از نظر عامه مردم قابل قبول است ولى با شناختى عميقتر توان گفت كه مقصود آنست كه بيمن وجود امام و ولى كامل است كه مردم روى زمين از نعمت حيات و ديگر نعمت‏هاى الهى بهره‏مند ميشوند و مثل اولياء خدا در ميان مردم مثل گلهاى بوستان است كه هزاران بوته گياه ببركت آنها آبيارى ميشوند و همچون كوههاى با عظمت‏اند كه موجب استقرار زمين هستند و جعلنا الْجِبالَ أَوْتاداً و در روايت 10 نيز بهمين معنا اشاره شده است‏].

 

منبع:        الغيبة( للنعماني) / ترجمه فهرى، متن، ص: 156 و 155


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: