سبک زندگی اسلامی : مسکن و امکانات زندگی
نیکان

ب) استحکام بنا: رسول خدا می فرماید: براستی خدای متعالی دوست دارد هر یک از شما هرگاه کاری می کند آنرا محکم و استوار کند (الجامع الصغیر،ج1،ص284). امام صادق می فرماید: پیامبر پس از خاکسپاری سعدبن معاذ و محکم کردن قبر او فرمود: می دانم این قبر بزودی ویران می شود، ولی خدا دوست می دارد هرگاه بنده او کاری می کند آنرا استوار سازد (وسائل الشیعه،ج3،ص230).

رسول خدا فرمود: خدا کسی را که در خانه ویران ساکن شود ،دوست ندارد (الجامع الصغیر،ج1،ص284).

ج) سقف متعادل: امام صادق می فرماید:سقف خانه را به اندازه متعادل بسازید[هفت ذراع] زیرا فراتر از آن جایگاه شیطان است (الکافی،ج6،ص529).

د) وسعت و تمیزی: امام صادق می فرماید: از سعادت انسان است که اتاق نشیمن خوب داشته باشد و آستانه خانه اش وسیع باشد و سرویس بهداشتی و حمام تمیز داشته باشد (مکارم الاخلاق،ص126).همان حضرت فرمود: یکی از راه های نجات [و فائق آمدن بر مشکلات زندگی] داشتن خانه ای است که از وسعت لازم برای گنجایش فرد و خانواده اش برخوردار باشد (تحف العقول،ص317).همچنین می فرماید: شومی خانه در آن است که حیاطش کوچک،همسایگانش بد و عیب هایش بسیار باشد (معانی الاخبار،ص152).

رسول خدا فرمود: همسر سازگار،مرکب راهوار و خانه وسیع از نعمت های دنیاست اگرچه برای دنیا نعمتی نیست (الجامع الصغیر،ج1،ص528).

ه) بهره گیری درست: رسول خدا فرمود: هرکس از روی هوا و هوس هر غذایی را بخورد و هر لباسی را بپوشد و هر مرکبی را سوار شود،خدا به او نظر لطف نکند تا بمیرد یا از آن دست بردارد (تحف العقول).امام کاظم فرمود: خدا را سزاست هر خانه ای که در آن نافرمانی ومعصیتش کنند،خرابش کند تا خورشید بر آن بتابد و از پلیدی های معنوی پاکش نماید (الکافی،ج2،ص272).

و) رعایت شرایط زمان در انتخاب مسکن: حضرت امام رضا خانه ای خرید و به یکی از موالیان خود فرمان داد تا به آن خانه منتقل شود و فرمود: منزل تو تنگ است.آن شخص گفت: این خانه(منزل تنگ) را پدرم بنا کرده است.ایشان فرمود: اگر پدر تو نادان بود سزاوار است که تو مانند او باشی؟ (الکافی،ج2،ص525)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: