سبک زندگی اسلامی : مسافرت (بخش سوم)
نیکان
 

توصیه های جناب لقمان درباره سفر

از امام صادق نقل شده: لقمان به پسرش گفت:هر گاه با گروهی مسافرت کردی درباره کار خود و آنان بیشتر با آنان مشورت کن.بسیار برویشان لبخند بزن.از توشه ات به ایشان ببخش.دعوتشان را بپذیر.به یاری آنان بشتاب.سکوت طولانی،نماز بسیار و سخاوتمندی را پیشه خود ساز.به حق گواهشان باش.با بیان رأی و نظر،هنگام مشورت با تو برایشان بکوش.پیش از تحقیق و اندیشه،نظر قطعی نده.مشورت را پس از نشست و برخاست و خواب و خوراک و نماز و در حالیکه فکر و حکمت خود را بکار گرفتی پاسخ ده،زیرا کسی که بطور کامل خیرخواهی نکند،خدا رأی را از او سلب می کند و امانت را بازمی ستاند.

 

هرگاه دیدی همسفران می روند با ایشان برو.هرگاه دیدی کار می کنند با آنان کار کن.هرگاه صدقه و قرضی دادند تو هم شریگ آنان شو.از کسی که از تو بزرگتر است حرف شنوی داشته باش.هرگاه به تو فرمانی دادند و از تو چیزی خواستند اجابت کن و مخالفت نکن،چراکه «نه» گفتن درماندگی و پستی است.

هرگاه در راه سرگردان شدید فرود آیید.هرگاه در مقصد تردید کردید توقف کنید و همفکری و مشورت کنید.هرگاه یک شخص را دیدید درباره راه از او نپرسید و راهنمایی نخواهید،چراکه یک شخص در بیابان گمراه کننده است و شاید جاسوس دزدان باشد یا همان شیطانی باشد که شما را متحیر ساخته است.از دو شخص نیز بپرهیزید،مگر اینکه چیزی بدست آرید که من نمی دانم،زیرا خردمند وقتی چیزی را خود ببیند حق را می شناسد و حاضر چیزی را می بیند که غایب نمی بیند (مکارم الاخلاق،ص252).

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: