سبک زندگی اسلامی : تفریحات ناسالم،ورزش های ناپسند
نیکان

مام صادق می فرماید: در حکمت آل داود آمده که برای مسلمان خردمند سزاوار است که جز میان سه کار نگردد: ترمیم زندگی،توشه یابی برای آخرت و لذتی در غیر حرام (الکافی،ج5،ص87).امام کاظم می فرماید: بکوشید شبانه روز خود را در چهار بخش تنظیم کنید،بخشی برای مناجات با خدا،بخشی برای تامین هزینه زندگی،بخشی برای همنشینی با برادران و دوستان مورد اعتمادی که با صفای باطن در عیب زدایی شما سهم دارند و بخشی نیز برای لذت جویی از حلال (تحف العقول،ص409). ایشان همچنین می فرماید: برای خویش از لذایذ حلال دنیا بهره ای در نظر بگیرید تاحدی که به بی مبالاتی (دوری از مروت) و اسراف نرسد و بدین وسیله به کارهای دینی بپردازید،زیرا روایت شده است:کسی که دنیایش را برای دینش رها کند از ما نیست (تحف العقول،ص410).

آثار تفریحات سالم:

امیر مؤمنان می فرماید: اوقات سرور و شادمانی فرصت مناسبی برای طراوت روح و جان است (غررالحکم،ص319)؛ و نیز می فرماید: سرور و شادمانی مایه انبساط روان و افزایش طراوت است (غررالحکم،ص319).

برخی مصادیق تفریح:

اسب دوانی و تیراندازی: رسول خدا می فرماید: محبوب ترین سرگرمی نزد خدا اسب دوانی و تیراندازی است (الجامع الصغیر،ج1،ص38)؛ نیز می فرماید: تیراندازی و سوارکاری کنید که تیراندازی نزد من محبوب تر است (الجامع الصغیر،ج1،ص146).همچنین می فرماید: سوارکاری مایه سرور و شادابی است (عیون اخبار رضا،ج2،ص40). و باز فرمود: سرگرمی مؤمن در تأدیب اسب و تیراندازی و بهره وری با همسر است (الکافی،ج5،ص50).

از انس ابن مالک پرسیدند: آیا شما در زمان رسول خدا مسابقه اسب سواری می دادید؟ گفت: آری، رسول خدا با اسبش مسابقه داد و سبقت گرفت و از این کار خوشش آمد و مسرور شد و خوشش آمد (عوالی اللئالی،ج3،ص265).امام صادق فرمود: رسول الله شتری داشت که هیچ وقت [در مسابقه] عقب نمی ماند.روزی آن حضرت با عربی بادیه نشین مسابقه داد و شتر آن اعرابی بر شتر پیامبر پیشی جست.مسلمانان از این پیشامد اندوهگین شدند؛رسول خدا فرمود: این شتر خود را برتر دید و خدا را سزاست که هیچ چیز برتری نجوید جز آنکه خدا او را فرو نشاند (المحاسن،ص122).

رسول خدا بر گروهی از انصار گذشت که تیراندازی می کردند.آن حضرت وارد یکی از گروههایی شد که با هم مسابقه تیراندازی می دادند (عوالی اللئالی،ج3،ص266).امام صادق در میادین مسابقه تیراندازی و اسب دوانی حاضر می شد (الکافی،ج5،ص50).

رسول الله فرمود: هرکس تیراندازی را پس از آموختن آن ترک کند براستی نسبت به استادش [و آنچه آموخته] ناسپاسی کرده است (الجامع الصغیر،ج1،ص146).

شنا و ریسندگی: رسول خدا می فرماید: بهترین سرگرمی مرد مؤمن شنا و بهترین سرگرمی زن ریسندگی است (الجامع الصغیر،ج1،ص627).ایشان از مردی که شنا و تیراندازی می کرد خوشش می آمد (الدرالمنثور،ج3،ص193)؛همچنین می فرماید: تیراندازی و شنا را به پسرانتان بیاموزید (النوادر،ص49).

لطیفه گویی: امام باقر می فرماید: سرگرمی مؤمن در سه چیز است: بهره وری از همسر،شوخی با دوستان و نماز شب (کتاب الخصال،ص161).


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: