نیکان
•در روایات بر قتل ایشان تأکید شده است نه خروج و حمایتش از امام عصر4.
•نفس زکیه یعنی کسی که پاک است، قتلی انجام نداده که مستحق کشته شدن باشد. (کهف آیة 74: أَ قَتَلْتَ نَفْساً زَكِيَّةً بِغَيْرِ نَفْس)
•از اولاد امام حسن7 است لذا با عنوان سید حسنی نیز یاد شده است.
•ایشان کسی غیر از (محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب8 که در زمان ابو جعفر خلیفة عباسی قیام کرد) است اما اسمش همین است.
•ایشان فرستادة حضرت مهدی4 به سوی اهل مکه است.
•پس از خروج حضرت است و برای اتمام حجت است.
•بین رکن و مقام ذبح میشود. شیخ مفید محل کشته شدنش را پشت دروازة کوفه و به همراه 70 نفر میداند. (کتاب ارشاد شیخ مفید )
•بین قتل او و قیام امام 15 شب فاصله نیست.
•ویژگیها: هفتاد هزار نیرو دارد، درفش هدایت (رایة الهدی) به دست اوست. درگیری با سفیانی (در آوردن چشمان او)، قطعه قطعه کردنش یا شکست خوردن از سفیانی.
•کمک کردن به او واجب است: هر که در مقابل او بایستد اهل آتش است. فتح روم، قسطنطنیه، هند، عکا به دست او انجام میگیرد.
•افرادی در طول تاریخ تا زمان حاضر ادعای یمانی بودن کردهاند. (جدیدترین یمانی 12/9/84 در سایت شریف نیوز)
•جزئیات زیادی گفته نشده شاید به خاطر حفاظت ایشان و عدم برنامه ریزی دشمنان باشد.
•نامش در روایات نیامده اما غیر روایات به حسن، حسین، جهجاه و شعیب بن صالح اشاره دارد.
•القاب: یمانی، منصور، منصوریمانی، خلیفة یمانی، قحتانی ( بیشتر در روایات اهل تسنن)
•از دعوت کنندگان به حق است و از موالیان حضرت علی7
•مکان قیام: از یمن و صنعا قیام میکند.
•زمان قیام: همزمان با سفیانی و خراسانی قیام میکند و بهتر از هر دوی آنهاست به هدایت رهنمون میشود.
•از نشانه های حتمی و متصل به ظهور است. البته بعضی حتمی بودن آن را نپذیرفتهاند (مشرق موعود ش 1 مقاله نصرتالله آیتی)
•خسف یعنی فرو رفتن و پنهان شدن
•بیداء سرزمینی است بین مکه و مدینه نزدیک جحفه
•در مورد سپاهیان سفیانی واقع میشود.
•این حادثه معجزه آسا و به فرمان خدا انجام میشود و مانند زلزله و رانش زمین نیست.
• دو نفر از سپاه سفیانی باقی میمانند. یکی خبر به امام مهدی4 میبرد دیگری به سفیانی.
•9. مدت : 15 ماه که شش ماه آن صرف کوتا وتصرف پنج ناحیه خواهد شد.
•در روایات شیعه تعبیر سفیانی زیاد آمده است اما در روایات اهل تسنن بیشتر سخن از دجال است.
•دجال اهل فریب و نیرنگ معرفی شده اما سفیانی با زور و تخریب حرکت میکند.
– کودتا و پیروزی بر رقبا (اصهب و ابقع)
–تصرف پنج ناحیه (دِمَشق، حِمص، فِلَسطین، اردن، قِنِّسرین)
–جنگ قرقیسا (شهری در سوریه محل اتصال رود خابور و فرات) با یکی از اهل باطل، جنگی سخت که حیوانات آسمان و زمین از گوشت کشته شدگان سیر خواهند شد. سفیانی بعد از تلفات سنگین پیروز میشود.
–فرستادن لشگر به عراق (کوفه) که بعد از غارت آنجا توسط لشکر ایرانیان از بین میروند.
–فرستادن لشگر به مدینه (بعد از آگاهی ازحضور امام در آنجا)
–خسف بیداء در راه مکه و مدینه
–نبرد با امام در بیت المقدس و کشته شدن
•1. اگر سفیانی، نوعی هم باشد در مقابل امام مهدی4 شخص خاصی خواهد بود.
•2. نام حرب، عثمان و عنبسه برای او گفته شده ولی قابل اعتماد نیستند باید از اقداماتش او را شناخت. (در روایات أخوص و شامی نیز گفته شده)
•3. نسب: از نسل قریش و از بنیأمیه و از عقبة ابوسفیان است یعنی از نسلی که همیشه در مقابل اسلام ایستادهاند.
•4. قیافه: کبود چشم، سرخ روی (سفیدی که سرخی غالب است) چهرهای کریه و وحشتناک.
•5. دین: مسلمانی که برای جلب حمایت غرب مسیحی میشود.
•6. زمان قیام: در ماه رجب و همزمان با یمانی و خراسانی.
•7. مکان قیام: غرب، شام، وادی یابس
•1. اشکال: محدود کردن قدرت خداوند.
•پاسخ: امکان عقلی بداء وجود دارد و اختیار خداوند محفوظ است. اما طبق وعدة روایات در مقام عمل خداوند حتماً این کار را میکند.
•2. اشکال: منافات با همیشگی بودن احتمال ظهور (توقعوا الفرج صباحا و مساءً)
•پاسخ: توقع به معنای انتظار است و انتظار یعنی آماده بودن. پس توقع به معنای وقوع آن در همان زمان نیست. بلکه منظور این است که همیشه آمادة ظهور باشید.
•3. اشکال: منافات با ناگهانی بودن ظهور (مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَة...لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَة)
•پاسخ: برای امری این چنین مهم، شش ماه فاصله ناچیز است و ناگهانی محسوب میشود زیرا آمادگی فراوانی میخواهد.
•پاسخ مشترک برای اشکال دوم و سوم: الف) میتواند منظور از این کلمات (فرج، امر) مجموع علائم و خود قیام باشد. زیرا علائم حتمی فاصلة چندانی با قیام و ظهور ندارد. ب) برای حفظ روایات حتمی بودن برخی علائم از ظاهر این نوع روایات صرف نظر میکنیم.
•1. خلاف ظاهر حدیث است. زیرا ظاهر واژة محتوم، به معنای قطعی بودن است. هیچ قرینهای هم بر ارادة خلاف ظاهر وجود ندارد.
•
•2. خلاف تقسیم علائم بر محتوم و موقوف است. هدف از تقسیم از بین میرود.
•
•3. اگر هیچ کدام از علائم قطعی نباشد راهی برای تأیید یا تکذیب مدعی مهدویت نخواهد بود و با وجود این همه روایت علائم هیچ کدام راهگشا نخواهد بود.
•علائم حتمی (محتوم) (در شش ماهة قبل از قیام واقع میشوند):
•1. سفیانی
• 2. خسف بیداء
•3. یمانی
•4. قتل نفس زکیه
•5. ندای آسمانی
•2. علائم غیر حتمی (موقوف، مشروط) (امکان بداء در آنها وجود دارد):
•سید حسنی
•خروج پرچم های سیاه
•دجال
•خورشید و ماه گرفتگی
•...
درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید آخرین مطالب پيوندها
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. نويسندگان |
||
![]() |