سبک زندگی اسلامی : مسافرت (بخش دوم)
نیکان
ج) خدمت: رسول خدا می فرماید: در سفر،بزرگ قوم، خادم آنان است (مکارم الاخلاق،ص251).

امام صادق می فرماید: امام سجاد با کسانی سفر می کرد که او را نمی شناختند و شرط می کرد که از خدمتگزارانشان باشد (عیون اخبار رضا،ج2،ص145).

د) بخشندگی: امیرمؤمنان فرمود: جوانمردی در سفر،بخشیدن توشه،مخالفت کمتر با همسفران و بسیار یاد خدا کردن در هر فراز و فرود و نزول و قیام و قعود است (کتاب الخصال،ص54)؛نیز فرمودند: در مسافرت به روی همسفران بسیار تبسم کن و نسبت به توشه ات بخشنده باش (الکافی،ج8،ص348).

ایشان فرمود: سکوت طولانی،بسیار نماز گزاردن و سخاوتمندی با همسفران از آداب سفر است (الکافی،ج8،ص348).

ه) مراعات بیماران و ناتوانان:رسول الله می فرماید: هرگاه در مسافرت یکی از همراهانتان بیمار شد سه روز برای او درنگ کنید (قرب الاسناد،ص64). و نیز فرمود: در مسافرت و پیمودن راه ، حال ناتوان ترینتان را مراعات کنید (عوالی اللئالی،ج1،ص284).

و) رعایت حرمت همسفران: امام صادق می فرماید: مردانگی در سفر این است که چون از همسفران جدا شدی از آنان بدگویی نکنی (تحف العقول،ص374). ونیز فرمود: از جوانمردی بدور است که شخص خوبی ها و بدی های سفر را برای دیگران بازگوید (الفقیه،ج2،ص274). 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: