ناوچه پیکان
نیکان
چهار شنبه 3 شهريور 1394برچسب:عطا، دفاع مقدس، شهداء، فداکـاری، خاطره, :: 23:57 ::  نويسنده : علی یگانه

درساعت 9:55دقیقه روز 7 آذر ماه 1359 ناوچه پیکان به سوی منطقه دریایی مورد نظر حرکت کرد تا جایگزین ناوچه گرز که تا این لحظه وظیفه گشت دریایی منطقه را بر عهده داشت گردد ناوچه پیکان با ورود به منطقه رزمی ماموریت یافت تا پشتیبانی آتش مورد نیاز تکاوران پیاده شده بر سکوی نفتی البکر را فراهم سازد
درنتیجه در ساعت 22 ناوچه پیکان در کنار سکوی نفتی پهلو می گیرد و درگیر تبادل آتش با شناور های دشمن که به تازگی وارد منطقه شده بودند می شود. در این زمان ناوچه های موشک انداز اوزای عراقی در منطقه آرام آرام پخش می شدند و حضور آنها تهدید برای هرنوع شناوری بود بخصوص آنکه از برتری تعداد خود همراه با پشتیبانی هوایی بر خوردار بودند درنتیجه ناوچه پیکان از ورود ناوچه جوشن به منطقه ممانعت نمود جوشن نیز زیر حملات ثانویه هوایی جنگنده های میگ 23 قرار داشت که نهایتا موفق به سرنگونی دو فروند جت دشمن شد و با باقیمانده مهمات خود آتش دشمن را پاسخ می داد تااین زمان حداقل دوفروند ازناوچه های اوزا هدف موشک های هارپون قرار گرفته بودند.

 

دراین بین با وجود کمبود مهمات با ورود جنگنده های میگ عراقی ، ناوچه پیکان مجبور به درگیری با اهداف هوایی شد درنتیجه درخواست پشتیبانی هوایی کرد. با توجه به افزایش فشار نیروهای دشمن ، فرماندهی منطقه فرمان عقب نشینی تاکتیکی صادر نمود که پیکان درخواست باقی ماندن در منطقه را تکرار کرد. با باقی ماندن پیکان در منطقه  ، این درگیری را می توان سرنوشت ساز ترین نبرد در خلیج فارس تا آن تاریخ دانست که دو طرف بخوبی واقف بودند که این پیروزی می تواند سرنوشت ساز ترین نبرد دریایی جنگ را رقم بزند.
نهایتا درساعت 12:48 به ناوچه پیکان رسما دستور بازگشت داده میشود اما تقدیر ، سرنوشت غمناکی برای پیکان و همراهانش به نمایش گذاشت. درساعت 12:48 دقیقه تماس اضطراری با این مضمون از ناوچه پیکان مخابره میشود : ما را زدند
ناوچه پیکان که زیر آتش سنگین دشمن قرار داشت و تا این زمان در مقابل شلیک تعداد زیادی از موشک های دشمن تاب آورده بود مورد اصابت دو موشک قرار گرفته و رهسپار سفر جاودانگی خود به قعر آب های نیلگون خلیج همیشه فارس می شود تا یکی از بزرگترین حماسه های دریادلان نیروی دریایی را بیافریند.
ناوچه های فلاخون و جوشن با پشتیبانی بالگرد های هوادریا سریعا برای نجات بازماندگان رهسپارمنطقه میشوند و فقط یک نفر از پرسنل نجات پیدا می کند.
دراین عملیات مشخص شد نیروی دریایی عراق از حداکثر توان خود شامل 5 فروند ناوچه اوزا و  8 فروند از قایق های اژدرافکن p4 بهره می برده است که از این تعداد همگی ناوچه های اوزا غرق شده و 4 فروند قایق اژدر افکن نیز غرق شدند همچنین یک فروند بالگرد superrelon و شش فروند میگ 23 نیز ساقط گردید. درمقابل ایران از دو فروند ناوچه موشک انداز پیکان و جوشن کلاس کمان سود می جست که بجز پیکان یکی از فانتوم های نیروی دریایی نیز ساقط شد.
در جریان این عملیات شیرازه نیروی دریایی عراق بطور کامل از هم پاشید این نیرو 80 درصد توان عملیاتی خود را تنها در یک روز از دست داد و پس از ان به حملات هوایی وموشکهای هوا به دریا روی آورد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: