نیکان
جمعه 14 ارديبهشت 1397برچسب:نیکان،روانشناسی دینی, :: 18:25 ::  نويسنده : علی یگانه

اختلال اضطراب اجتماعی از رايج ترين اختلال هاي روان شناختي است اما موقعیت هایی که سبب بروز علایم و نشانه های این اختلال می شوند متفاوت هستند. برخی از افراد در موقعیت های گوناگون اجتماعی و شغلی آن را تجربه می کنند و برخی دیگر صرفاً در موقعیت های اجتماعی خاص. در مقابله با اختلال اضطراب اجتماعی با اجرای روش های گوناگون می توان این اختلال را کنترل و درمان کرد.

هر چند بهترین درمان برای اختلال اضطراب اجتماعی در افراد گوناگون متفاوت است ولی یکی از اولین اقدامات برای کنترل و درمان این اختلال مقابله با الگوی تفکرات منفی مبتلا به می باشد در حقیقت همین تفکرات منفی سبب ایجاد اضطراب و دلشوره می شوند و برای مقابله موثر با این روش فکری ابتدا باید به شناسایی افکار منفی که ناخودآگاه زمینه ترس از موقعیت های اجتماعی را ایجاد می کنند، توجه کرد و سپس تجزیه و تحلیل منطقی و نهایتاً جایگزینی نگرش و افکار مثبت و واقع بینانه به جای این افکار منفی صورت پذیرد.

از بسترهای این تفکرات منفی، تعمیم افراطی یک موقعیت منفی به سایر موقعیتهای دیگر و یا پیش بینی منفی یک موقعیت و از آن فاجعه ساختن می باشد به هرحال برخي از تجربه هاي اجتماعي ناخوشايند و ممکن است برای هر فردی نیز رخ دهد. مورد دیگر تمرکز بیش از اندازه بر خود و علائم اضطراب خود است. استفاده از خودگويي هاي مثبت و دور شدن از حالت خودانتقادی منجر به خودپذیری می گردد که الگو و روش فکری را تغییر خواهد داد. مورد دیگر ترسیم معيارهاي بالاي اجتماعي براي خود است اينگونه افراد باید به اين نکته دقت کنند که هدف هاي غيرواقع بينانه چه اضطرابي به آنها وارد مي کند و چقدر موجب نااميدي مي شود. بنابراین با توجه به مهارت هاي فعلي و ميزان اضطرابي که تجربه مي کنيد، هدف هاي واقع بينانه اي براي خود ترسيم کنيد و براي رسيدن به آنها حداکثر تلاش خود را انجام دهيد.

از سودمند ترین اقدامات برای غلبه کردن بر اضطراب اجتماعی می توان به روبرو شدن با موقعیت هایی که از آنها بیم دارید، اشاره کرد. در حقیقت به جاي اينکه از موقعیتهای اجتماعی و دیگران فرار کنيد، سعي کنيد براي حل مشکل از خود آنها استفاده کنيد. در حالی که دوری کردن از موقعیت های اجتماعی می تواند سبب آرامش شود، اجتناب از روبرو شدن با موقعیت های وحشت زا، این اضطراب اجتماعی را ماندگار می کند و در دراز مدت سبب بروز مشکلات عدیده ای خواهد شد. در حقیقت، اجتناب کردن از موقعیتی اجتماعی سبب ترس بیشترتان می شود. در اولین رویارویی ها نیز بهتر است قدم های کوچکی بردارید یعنی با موقعیتی ساده شروع کنید که بتوانید آن را مدیریت کنید تا با افزایش اعتماد به نفس و آموختن مهارت های مقابله ای بتوانید از نردبان اضطراب بالا بروید و به آرامش برسید. همچنین باید این نکته را مد نظر قرار داد همانگونه که اين اضطراب سال ها با شما زندگي کرده، به اين سادگي نیز دست از سر شما برنمي دارد پس برای غلبه بر اضطراب اجتماعی به صبر، تمرین فراوان و زمان نیاز دارد. افزایش فعالیتهای اجتماعی و پیوستن به گروه های مختلف و شرکت در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی می تواند اقدام مناسبی برای ایجاد ارتباط مناسب با افراد و رویارویی با موقعیت های اجتماعی باشد. گاهی لازم است از توانایی خود اطمینان پیدا کنید آیا از مهارتهای ارتباطی و اجتماعی موثر برخوردار هستید؟ در غیر اين صورت، کسب مهارت هاي اجتماعي با شرکت در برنامه های آموزشی موثر خواهند بود.

یکی از بهترین روشهای درمانی حرفه ای برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. درمان شناختی رفتاری به تاثیر افکار بر احساسات و احساسات بر رفتار می پردازد و آن را اصلاح می کند. آموختن چگونگی کنترل علایم و نشانه های اضطراب با استفاده از تکنیک های تمدد اعصاب و تمرین تنفس عمیق و آرام همچنین مقابله با افکار منفی و صدمه زننده که سبب ایجاد و تشدید اختلال دلشوره و هراس اجتماعی می شوند وآموختن استفاده از روش های سیستماتیک در مواجهه با موقعیت های دشوار و ترساننده از روشهای این درمان می باشد.

از دیگر روش های درمانی موثر، درمان های گروهی می باشد که در این روش می توان افراد را در موقعیت های دشوار مانند مصاحبه های ساختگی، فیلم برداری کردن و ... قرار می دهند تا به تدریج بر دلشوره و اضطرابشان غلبه و اعتماد به نفس آنها افزایش یابد.

و در نهایت باید عنوان کرد که شواهد بسیاری از ارتباط بین اضطراب اجتماعی و عدم تعادل در برخی از مواد شیمیایی موثر در سیستم عصبی وجود دارد. بنابراین گاهی درمان دارویی با تجویز متخصصین امر، درمانی تکمیلی و مناسب خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: